Upptäck den spännande och originella historien bakom världens första tonic...

Jacob Schweppe

1783

“Jacob Schweppe uppfann världens första läskedryck”

Jacob Schweppe ville skapa något nytt och revolutionerande. Så efter 10 års experimenterande uppfann han den första industriella processen för att skapa och buteljera bubblor (med andra ord: kolsyrebehandling). Hans uppfinning – sodavattnet Schweppe’s Soda Water – blev en omedelbar succé och rekommenderades av ledande läkare och såldes (främst på apotek) i syfte att behandla en rad olika åkommor. I och med grundandet av Schweppes år 1783 i Genève skapade Jacob Schweppe, som upphovsman till bubblan, den moderna läskedrycksindustrin.

1836

Schweppes blir kunglig hovleverantör till William IV av Storbritannien.

Endast ett halvt sekel efter att uppfinningen såg dagens ljus blev varumärket officiell hovleverantör till den kungliga familjen. Inklusive hertiginnan av Kent och prinsessan Victoria som båda blev mycket imponerade av Schweppes. Inte så konstigt kanske.

1851

Schweppes som officiell dryck på världsutställningen Great Exhibition i London.

Schweppes var den officiella drycken på Londonutställningen 1851 och hela en miljon flaskor såldes. Som en del i att vara en maker och skapa något nytt och spännande så hölls den i en byggnad som uppfördes särskilt för utställningen: Crystal Palace. Besökare från hela världen passerade in genom portarna och Schweppes försåg besökarna med sitt sodavatten. Fontänen, som var placerad precis vid ingången, blev en viktig del i varumärkesdesignen och har funnits på Schweppes förpackningar sedan dess.

1870

Lansering av legendariska Indian Tonic Water

Samma år lanserades Indian Tonic Water och Ginger Ale. Två tidlösa smaker som finns kvar än idag. Den unika smaken hos Indian Tonic är inspirerad av metoden som de brittiska kolonisatörerna använde för att förebygga malaria i Indien: genom att använda kinin. Eftersom det ger drycken en bitter smak blandade engelsmännen som slog sig ner i Indien kininet med lime och gin. De fortsatte med denna vana efter att de återvänt hem och drinken blev snabbt populär i Storbritannien. Ursprunget till Schweppes breda kunskap inom mixing.

1900s

Att kommunicera med publiken…

I början av 1900-talet började Schweppes göra allt mer reklam och använde sig av ikoniska bilder för att marknadsföra sitt sortiment av högklassiga produkter. Schweppes fick dessutom guld-, silver- och bronsmedalj för sitt legendariska sodavatten på världsutställningen i Paris.

 

1920

Schweppes spelar på sensualism

Under det blomstrande 20-talet fortsatte företaget att expandera både på hemmaplan och utomlands.

Varumärket växte så det knakade och Schweppes fortsatte att berätta för sina kunder om produkterna. Man använde sig av sofistikerade och sensuella reklamannonser för att marknadsföra varumärket. Och motivet? Pinuppor!

1930

Fler frukter i sortimentet…

Under 1920- och 30-talet lanserade företaget stolt sina fruktjuicer: kolsyrad apelsin, kolsyrad grapefrukt och kolsyrad citron.

1940-1945

Andra världskrigets inverkan på Schweppes

På grund av kriget ransonerades Schweppes (och även alla konkurrenter) och försvann till och med från marknaden. Men det hindrade inte Schweppes från att göra reklam. Konsumenterna måste övertygas om att deras favorit en dag skulle komma tillbaka – och att livet snart skulle återgå till det normala.

1946

Schweppervescence…

Under segerparaden den 8 juni 1946 lanserade Schweppes sin kampanj Schweppervescence: som varar till dess att drycken tar slut. Ett helt nytt ord…

1948

Tillbaka för gott…

Den 1 februari 1948, flera år efter kriget tagit slut, var frihandeln åter igen tillbaka och man kunde äntligen köpa Schweppes. Under eget varumärke. Och med en egen etikett.

1950

Den okonventionella reklamen fortsätter

På 50-talet lanseras Schweppshire-kampanjen med budskapet “Schweppshire var att underbar sak”. Briljanta annonser som blev en framgångsrik kampanj i USA med ambassadören Commander Whitehead. En lång och vacker engelsk gentleman med ett rött stiligt skägg. Kampanjen varade i nästan två decennier och förankrade verkligen Schweppes varumärke. I andra länder engagerade Schweppes ikoniska och kreativa människor som Sine, Stephen Potter, George Him och Leupin. Äkta makers av sin tid.

1957

Det bittra sortimentet utökas…

Den 1 maj 1957 lanserades två nya smaker: Bitter Orange och Bitter Lemon. Ett resultat av nya kunskaper kring behandling av frukt i kolsyrade drycker. Speciellt Bitter Lemon gjorde stor succé och ökade företagets försäljning rejält.

1970s

Lansering av ännu en klassiker…

Skandinaverna var på jakt efter en perfekt mixer till deras hembrända vodka – i sann makers-anda… Därför tog Schweppes sig an utmaningen att skapa den bästa mixern. En gång för alla. Resultatet blev Russchian. En mixer med en kombination av smaker som olika bär, örtiga nyanser och inslag av äkta bitter sötma. Russchian – en produkt som fortsatte bygga Schweppes kompetens inom mixing.

1980

Schweppar du?

Schwepping-kampanjen lanserades på 80-talet och blev en riktigt succé! Såklart.

1990

Schhh…

På 1990-talet lanserades en ny kampanj i Europa: “Release the Schhh… in you”.

1998

Clive är här…

1998 lanserades den ikoniska Clive-kampanj: med leoparden Clive. Med den här traditionellt engelska symbolen som står för stolthet, kompetens och styrka visade Schweppes på hur de återgår till sitt ursprung. Och förvånade dessutom alla med sin nyskapande reklam.

2009

Nicole Kidman som ambassadör för Schweppes

Lansering av den europeiska kampanjen med skådespelaren Nicole Kidman som ambassadör för varumärket Schweppes. Reklamen spelades in i Indien av filmregissören Shekhar Kapur. En modern klassiker helt enkelt.

2011

Den nya ambassören

En ny glamorös ambassadör: svenskättade Uma Thurman.

Schweppes får Hollywoodstjärnan att glittra i en härligt sensuell reklamkampanj framtagen av ingen mindre än fotografen David LaChapelle. ”Hey… what did you expect!”

 

2014

Originalet sedan 1783

Schweppes återgår till sina rötter – för att visa på Schweppes långa arv, innovativa anda och hantverksskicklighet när det gäller att skapa intensiva, långvariga smaker. Den ursprungliga läskedrycken för vuxna. Originalet. Punkt.